Thursday, November 21, 2013 0 အၾကံျပဳစာ By: ဘ၀ဇာတ္ခုံ

နာေရးသတင္း

"ရိုဟင္ဂ်ာမ်ားကို ႏိုင္ငံသားျဖစ္ခြင့္ေပးရန္ ကုလသမဂၢလူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မတီက တိုက္တြန္း" (https://www.facebook.com/ElevenMediaGroup)
ကုလသမဂၢဆုိတာ ဘက္မလုိက္၀ါဒ က်င့္သုံးျပီး သမာသမတ္က်တဲ့ ေျပာသင့္မွေျပာတဲ့ ကမၻာ့လူထုအတြက္လဲ မဂၤလာရွိတဲ့ အဖြဲ႕အစည္းလုိ႔ ေက်ာင္းေနစ ကေလးငယ္ဘ၀မွ ေလးစားစြာ သိထားတာပါ၊ သမုိင္းဆရာေတြ ပညာရွင္ေတြ အစုိးရတာ၀န္ရွိသူေတြကလဲ ရုိဟင္ဂ်ာဆုိတာ မရွိေၾကာင္း မသုံးသင့္ေၾကာင္းရွင္ျပျပီးသားပဲ။

ေျပာရရင္ ရုိဟင္ဂ်ာအသုံးႏွုန္းကို ကိုယ္ေတာင္ ၂၀၁၂ ႏွစ္ဦးပုိင္းေလာက္မွ စသိခဲ့တာပါ၊ စာသင္ခန္းဆရာက ဒီအေၾကာင္းနဲ႔ ပတ္သက္ျပီးေတာ့ presentation အလုပ္ခုိင္းမွ စသိခဲ့တာ၊ မၾကားဘူးေၾကာင္း ျပန္ေျပာေတာ့ ဆရာလဲ အံ့ၾသေနတယ္၊ ဘဂၤလီပဲ ရွိတယ္ သိတယ္၊ ဘဂၤလီက ဘဂၤလီပဲ ေမြးမယ္၊ ဘဂၤလီက သမုိင္းမွာ မတည္ရွိခဲ့တဲ့ ရုိဟင္ဂ်ာဆုိတာမ်ိဳး မေမြးႏုိင္ပါဘူး၊ ေမ်ာက္က ေမ်ာက္ပဲေမြးသလုိပါပဲ။ ဘဂၤလီကို တရား၀င္ႏိုင္ငံသား ျဖစ္ေအာင္ေျပာရင္ ေရးရင္ ေတာ္ေသးတယ္၊ ဒါေတာင္ ျဖစ္မျဖစ္ဆုိတာက ႏုိင္ငံမွာ လက္ရွိက်င့္သုံးတဲ့ ဥပေဒရွိတယ္၊ ဥပေဒအတုိင္းပဲ ျဖစ္ရမယ္၊ ျဖစ္သင့္တယ္။

တုိင္းျပည္ျပည္အသီးသီးမွာ ျပည္တြင္းျပႆနာေတြ ရွိတယ္၊ ကိုယ့္ျပႆနာကို ကိုယ္အရင္မရွင္းၾကပဲ ျမန္မာႏုိင္ငံျပည္တြင္းေရးကို လာလာျပီး ေစတနာပုိပုိျပေနၾကတာလဲ စဥ္းစားစရာၾကီး ျဖစ္ေနတယ္၊ ျမန္မာျပည္က မႏူးမနပ္ အသြင္းကူးေျပာင္းခါစ turning point ဆိုေတာ့ ကူညီမယ္ဆုိရင္လဲ ေစတနာမွန္သူအတြက္ အခြင့္အခါေကာင္းသလုိ မကူညီပဲ အျမတ္ထုတ္ခ်င္သူေတြအတြက္လဲ အခါအခြင့္ေကာင္းဆုိရမွာပါ၊ အစီအမံကေတာ့ ေရတုိေရရွည္ အၾကမ္းအႏု ႏွစ္ခုလုံးျဖစ္ႏုိင္တယ္၊ သတိထားစရာ ကာကြယ္စရာ ျပင္ဆင္စရာေတြ အသိပညာေပးဖုိ႔ေတြက မ်ားလွတယ္၊ ေနာက္က်ရင္ေတာ့ ေနာင္တကလြဲရင္ ေမွ်ာ္လင့္စရာ မရွိေတာ့ပါဘူး။

ကုိယ္အျမင္ကေတာ့ ေလာကဥပေဒ ဓမၼဥပေဒ ဒီႏွစ္ခု အညီအမွ်က်င့္သုံးရင္ အားေကာင္းရင္ က်န္းမာေနရင္ အားလုံးအဆင္ေျပတယ္၊ မတူတာမွ ၾကိဳက္သေလာက္ မတူညီခ်င္ေနပါေစ ကြဲျပားရင္လဲ ၾကိဳက္သေလာက္ ကြဲျပားေနပါေစ ဒီဥပေဒသ ႏွစ္ခုကို တာ၀န္သိလုိက္နာရင္ အဆင္ေျပတယ္၊ ေအးမယ္၊ ျငိမ္းမယ္၊ အခြင့္အေရးဆုိတာ တာ၀န္ယူမွဳအပုိင္းလုိ႔ ျမင္တယ္၊ တာ၀န္ မယူပဲ အခြင့္ေရးဆုိတာ မေတာင္းအပ္ဘူး၊ တာ၀န္သိရင္ လုိက္နာက်င့္သုံးရင္ပဲ ေက်းဇူးဆပ္ရာ သိရာလဲ ေရာက္ပါတယ္။

အခုလဲ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ မရွိတဲ့ ရုိဟင္ဂ်ာကို တြင္တြင္ၾကီး နာမည္ေဖာက္ မွတ္ပုံတင္ျပီး ကမၻာျပည္သူၾကားေအာင္ ကုလသမဂၢကစ ထည့္ေပး ေအာ္ေပးရတာဆုိေတာ့ ဒါနာေရးသတင္းပဲေလ။ နာမည္ပဲျဖစ္ျဖစ္ လူပဲျဖစ္ျဖစ္ မရွိျခင္းဟာ ေသဆုံးျခင္းတမ်ိဳးပဲ မဟုတ္လား၊ သတင္းကနာေရးဆုိရင္ သုမဂၤလ ဒုမဂၤလႏွစ္ပါးမွာ ဘယ္ထဲပါမယ္ဆုိတာေတာ့ ကိုယ့္ကုိယ္ပဲ ဆုံးျဖတ္ၾကပါေတာ့။

စာဖတ္နည္း & စာေရးနည္း

စာဖတ္နည္းကုိ ...
S
I
M
A
C
(SIMAC) လုိ႔ အတုိေကာက္ဆုိၾကပါတယ္။ အဲဒီထဲက ...

S-ဆုိတာက Situation "ေခတ္၏အေျခအေန"လုိ႔ အၾကမ္းဖ်င္းအနက္ရတယ္။

I-ဆုိတာကေတာ့ Intention "စာေရးသူ၏ ရည္ရြယ္ခ်က္၊ စာေရးသူ၏ ေစတနာ" ျဖစ္တယ္။

M-ဆိုတာကေတာ့ Matter "အေၾကာင္းအရာ" ျဖစ္တယ္။

A-ဆုိတာကေတာ့ Approach "ခ်ည္းကပ္နည္း" ျဖစ္တယ္။ ယခုေခတ္ေတာ့ "ေဇာင္း"ေပးျခင္းလုိ႔ ဆုိတယ္။

C- ဆုိတာကေတာ့ Consistency "အေၾကာင္းအက်ဳိး" သုိ႔မဟုတ္ ေရွ႕ႏွင့္ေနာက္ ဆီေလ်ာ္ျခင္း သုိ႔မဟုတ္ ညီညြတ္ျခင္း ျဖစ္တယ္။

အဲဒီေတာ့ စာတစ္ပုဒ္ကုိ ဖတ္ရင္ျဖစ္ေစ၊ ေရးရင္ျဖစ္ေစ ဒီအဂၤါငါးခ်က္ကုိ ေတြ႔ေအာင္ရွာရတယ္။

(ဦးေရႊေအာင္, 2001, ဘ၀အက်ဥ္းသား, ႏွာ.၈-၉)

စာေရးဆရာက ထပ္မွာပါေသးတယ္ ...

"ဒီစာဖတ္နည္း (သုိ႔မဟုတ္ ေရးနည္း) ၅ မ်ိဳးဆုိတာလည္း တကယ္ေတာ့ နည္းသစ္နည္းဆန္းေတာ့ မဟုတ္ပါ။ ေနတၱိက်မ္းမွာပါျပီးတဲ့ ေရွ႕ေခတ္ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားေလ့လာေရးနည္းပဲ ျဖစ္တယ္၊ ယုတၱိဟာရ၊ လကၡဏာဟာရႏွင့္ စတုဗ်ဴဟာ ဟာရ-ဟာ ဒီစာဖတ္နည္းမ်ားထက္ ပုိျပီးေတာ့ စုံပါတယ္"လုိ႔ (၄င္း၊ ႏွာ.၁၂) မွာထပ္မံမွာသြားပါေသးတယ္။

ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ပါ။ simac - အတုိေကာက္မွတ္ထားရင္ပဲ လုိရင္းေရာက္ပါတယ္။ ကိုယ့္နည္းကိုယ့္ဟန္နဲ႔ အသုံးတည့္သလုိ သုံးတတ္ၾကဖုိ႔ပါ၊ ဒီအႏွစ္ခ်ဳပ္သိထားရင္ပဲ စာေပေဟာေျပာပြဲတစ္ခုျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္၊ ေျပာတတ္မယ္ဆုိရင္ေပါ့။

သုေမဓာႏွင့္ ဘုရင္မင္းျမတ္တုိ႔ စိတ္ေနစိတ္ထား

“ဤမွ် မ်ားလွစြာေသာ ဥစၥာႏွစ္တုိ႔ကို စုေဆာင္းၾကျပီးလွ်င္္ ငါ၏ အဘ အဘုိး ခုႏွစ္ဆက္ေသာေဆြမ်ိဳးတုိ႔သည္ တမလြန္ေလာကသို႔ သြားၾကေသာအခါ တျပား တက်ပ္ကိုမွ် ယူေဆာင္၍ မသြားႏုိင္ၾကကုန္။ ငါတမူကား ဤဥစၥာမ်ားကို နိဗၺာန္တုိင္ေအာင္ ယူေဆာင္၍ သြားႏုိင္ေၾကာင္း နည္းေကာင္းတခု ျပဳသင့္ လွေပသည္” ဤကဲ့သုိ႔ ၾကံစည္ေတာ္မူျပီးလွ်င္ ဘုရင္မင္းျမတ္ထံေမွာက္သုိ႔ သြားေရာက္၍ ---

“အရွင္မင္းၾကီး … အကၽြႏု္ပ္သည္ ပဋိသေႏၶေနျခင္း အုိးျခင္းစသည္တို႔ ႏွိပ္စက္ပုံကုိ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ထဲ စိတ္စြဲေၾကာက္ရြံ႕လွပါသျဖင့္ အိမ္ရာတည္ေထာင္ လူ႕ေဘာင္မွ ထြက္ခါ ရွင္ရဟန္းျပဳပါေတာ့မည္၊ အကၽြႏု္ပ္မွာ ကုေဋရာေပါင္းမ်ားစြာ ဥစၥာစုရွိပါသည္။ ထုိဥစၥာစုကို မင္းၾကီးသည္ပင္ သိမ္းပိုက္ေတာ္မူပါ” (မဟာဗုဒၶ၀င္၊ပ၊ ၄၆-၄၇)
----------------------

ဤမွ်ေလးပဲ ဖတ္ျပီး စဥ္းစားေနမိပါတယ္။ သုေမဓာဆုိတာ ဘုရားဆုပန္လာမည့္ အမ်ိဳးေကာင္းသား သူေဌးသားေလးတစ္ေယာက္ပါ၊ မတန္မရာ ငါသာ သူေနရာမွာဆုိ အခုလုိမ်ိဳး စဥ္းစား၀ံ့ပါ့မလား၊ သတၱိရွိပါ့မလား၊ စြန္႔လြတ္ႏုိင္ပါ့မလား၊ အဲလုိသတၱိမရွိလုိ႔လဲ အခုလုိ တ၀ဲလယ္လယ္ ယက္ကန္ယက္ကန္ျဖစ္ေနတာ ထင္ပါရဲ႕၊ တဖက္ကလဲ သုေမဓာေနရာမွာမဟုတ္ခဲ့ရင္ေတာင္ ရွင္ဘုရင္ေနရာမွာ ဆုိရင္ေကာ ငါဘယ္လုိ ငါတုန္႔ျပန္မိမလဲ၊ ၀မ္းသာအာရ လက္ခံမိမွာလား၊ မလုပ္ပါနဲ႔ကြာလု႔ိ ေျပာထြက္ပါ့မလား။

တကယ္ေတာ့လဲ သုေမဓာမွာ ဘုိးဘြားမိဘပိုင္ ကုေဋနဲ႔ခ်ီခ်မ္းသာတာပါ၊ ဒါေတြ လက္ခံရမွာဆုိေတာ့ ျငင္းပယ္ဖုိ႔ထက္ ေလာဘေဇာတက္ဖုိ႔က မ်ားတယ္၊ သိမ္းပိုက္တယ္ဆုိတာ တုိးေလးေပ်ာ္ေလမဟုတ္လား၊ ၾကိဳတင္ျပီး ေတြးလုိက္မိတယ္၊ ဒီရွင္ဘုရင္လဲ အမ်ားနည္းတူ လက္ခံသိမ္းပုိက္မွာပဲေလ၊ ဟာသေႏွာလုိ႔ မဟာရာဇ - ျမတ္ေသာ မင္းၾကီးဆုိေတာ့ ဘယ္ေတာ့မွ အရွဳံးရွိမွာလဲ မဟုတ္ဘူး၊ အျမဲျမတ္ေနၾကတဲ့ ရွင္ဘုရင္ေတြပဲလုိ႔ ေတြးရင္းနဲ႔ ေရွ႕ဆက္ဖတ္လုိက္တယ္။

ဖတ္ရင္းနဲ႔ မ်က္လံုးနည္းနည္းျပဴးသြားသလုိပဲ၊ စာမ်ားမွားေနလား၊ အမွန္ေတာ့ စာမမွားပါ၊ ကုိယ္ေတြးတာက မွားသြားတာပါ။ လူတုိင္း ကိုယ္ထင္သလုိ မဟုတ္ေၾကာင္း ဤေနရာမွာ ဓာတ္ပုံရုိက္လုိက္တယ္။ မင္းၾကီးျပန္ေျပာတာေလးက ျမတ္ႏုိးစရာ ---

"သင္၏ဥစၥာကုိ ငါအလုိမရွိ၊ သင္သာလွ်င္ အလုိရွိတုိင္းျပဳပါေတာ့” ဟု မိန္႔ဆုိေလသည္တဲ့။

အမေလး၊ အခုေခတ္ဒါမ်ိဳးေတြ႕ရင္ ေလးစားလြန္းလုိ႔ လူလုိေျပာရင္ သာဓုသာဓု အၾကိမ္ၾကိမ္ ဦးညြတ္မိမယ္၊ စိတ္ေနစိတ္ထားက ရတုိင္းယူၾကတာမဟုတ္ပါလား၊ အေသ၀ိတေလာဘကို သူတုိ႔ေရွာင္ၾကတယ္၊ အလုိၾကီးေလာဘကို ေျပာတာပါ၊ အလုိၾကီးေလာဘက ပ်က္စီးတတ္တယ္၊ သူတုိ႔ေခတ္လူေတြက ပုထုဇဥ္မုိ႔ ေလာဘရွိတာမွန္ေပမဲ့ စည္းကမ္းနဲ႔ေလာဘပါ၊ စနစ္ရွိတဲ့ေလာဘပါ၊ လုိသေလာက္ပဲယူတယ္၊ လက္ခံတယ္၊ ဒါကို ေသ၀ိတဗၺေလာဘလုိ႔ ေျပာတယ္၊ ဘယ္သူငတ္ငတ္ ငါ့မွာမျပတ္ရင္ ျပီးေရာဆိုတာမ်ိဳးမဟုတ္ဘူး၊ တရားနည္းလမ္းက်တယ္ေျပာပါေတာ့၊ ေလးစားလုိက္တာ မင္းၾကီးရာ။

ဒါေၾကာင့္လဲ သုေမဓာအမ်ိဳးေကာင္းသာေလး ဘုရင္ေျပာတာကို ၀န္ခံျပီး အကုန္အလွဴေပးလုိက္တယ္။ အလုိရွိတာ ယူေစ အမရ၀တီေန ျပည္သူေတြအားလုံးကို အသိေပးလိုက္တယ္၊ ယူတဲ့သူေတြက လက္ေကာက္လုိရင္ လက္ေကာက္ပဲ ယူတယ္၊ လက္စြပ္လုိတဲ့သူက လက္စြပ္ပဲ ယူတယ္၊ က်န္တာ မလုိအပ္တာ မယူဘူး၊ ဆုိလုိတာက ရတုိင္း မယူၾကဘူးဆုိတာကိုပါ။

ဒါေလးေတြ ဖတ္ရင္း စဥ္းစားမိေတာ့ ေပးသူယူသူ စည္းကမ္းေလး ရွိတာကို သေဘာက်တာပါ၊ ဒါသည္ပင္ အထင္ၾကီး ေလးစားစရာ စိတ္ေနစိတ္ထားပါ၊ အကယ္လုိ႔ ရွင္ဘုရင္သာ လက္ခံရင္ ျပည္သူေတြလဲ အခုလုိ၀မ္းသာႏိုင္မွာ မဟုတ္သလုိ ရမွာလဲ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး၊ အမ်ားအျမင္မွာလဲ တမ်ိဳးေတာ့ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္သြားမွာပါ၊ အခုေတာ့ အားလုံးေပ်ာ္ရတဲ့ အလွဴပြဲၾကီး ျဖစ္သြားခဲ့တယ္၊ ဖတ္ရင္းနဲ႔ သုေမဓာကို ပုိေလးစားၾကည္ညိဳမိသလုိ ရွင္ဘုရင္ကိုလဲ ျမတ္ႏိုးမိတာ အမွန္ပါပဲ၊ လုိအပ္ရင္ ႏွစ္သက္ရင္ အတုယူလုိ႔ရပါတယ္၊ ေရွးထုံးေလးေတြ အမ်ားခ်ီးမြန္းခံေလးေတြမုိ႔ မွ်ေ၀လုိက္တာပါ။ ေခတ္မမွီဘူးထင္ရင္လဲ သေဘာေတာ္အတုိင္းပါ။

အဆိပ္ျပင္းသည့္ေျမြ

ခ်စ္သား အာနႏၵ လွ်င္ျမန္တဲ့ အဆိပ္ရွိတဲ့ ေျမြၾကီးကို ျမင္ပါရဲ႕လား
အရွင္ဘုရား အဆိပ္ျပင္းတဲ့ ေျမြၾကီးကို တပည့္ေတာ္ ျမင္ပါတယ္ဘုရား
----------------------------------------------------

တကယ္ေတာ့ ဒါဟာ ပုံျပင္ မဟုတ္ပါဘူး၊ တကယ္ျဖစ္ပ်က္ခဲ့တာပါ၊ အရွင္အာနႏၵာနဲ႔ ျမတ္ဗုဒၶ စကားမ်ားမ်ားမေျပာပါ၊ ဒီမွ်ေလးပဲ မွတ္ခ်က္ျပဳေျပာဆုိျပီး ေဇတ၀န္ ေက်ာင္းေတာ္ကုိ ျပန္ၾကြသြားတယ္၊ လယ္ထြန္ေယာက်ၤားက မထင္မွတ္ပဲ ဒီစကားကုိၾကားေတာ့ စိတ္၀င္တစား သြားၾကည့္တယ္၊ ေလာဘေၾကာင့္ အံ့ၾသျခင္း ၀မ္းသာျခင္းနဲ႔အတူ ထြန္လက္စ လယ္ယာကိုေတာင္ ေကာင္းေကာင္းမထြန္ႏုိင္ခဲ့ပါဘူး၊ အူျမဴးေနလုိ႔ ကံေကာင္းတာလား ကံဆုိးတာလားေတာ့ မသိပါဘူး၊ သူ႕အတြက္ေတာ့ ေျမြၾကီးမဟုတ္ေတာ့ပဲ ေငြထုပ္ၾကီးျဖစ္ေနခဲ့ပါျပီ။

နံနက္ပိုင္းဆုိေတာ့ လူသူမသိခင္ ေနရာေျပာင္းလုိ႔ ဣေျႏၵမပ်က္ ဟန္မပ်က္ထြန္ရက္ေနခဲ့တယ္၊ မၾကာခင္ ဘုရင့္အမွဳေတာ္ထမ္းရဲေတြ ေျခရာခံလုိက္လာတယ္၊ ေျမသားေအာက္မွာ အသျပာဥစၥာေငြထုပ္ တစ္ေထာင္ကို ရွာေတြ႕တယ္၊ လယ္ထြန္ေယာက်ၤားကုိ တရားခံအျဖစ္ ဖမ္းလုိက္တယ္၊ ဘုရင္ေရွ႕ေတာ္ေမွာက္ေခၚျပီး ျပစ္မူေၾကာင့္ capital punishment ေသဒဏ္ထိေပးခံရတယ္၊ သူ႕အတြက္ ကယ္သူမရွိ သက္ေသမရွိ ေနမ၀င္ခင္ လူသတ္ကုန္းမွာ တုန္လွုပ္ေျခာက္ျခားဖြယ္ ထိတ္လန္႔ဖြယ္ ငိုေၾကြးေနပါေတာ့တယ္။

ေနာက္ဆုံး ထပ္ခါတလဲလဲ သူထြက္မိတဲ့ စကားက "ခ်စ္သား အာနႏၵ လွ်င္ျမန္တဲ့ အဆိပ္ရွိတဲ့ ေျမြၾကီးကို ျမင္ပါရဲ႕လား
အရွင္ဘုရား အဆိပ္ျပင္းတဲ့ ေျမြၾကီးကို ျမင္ပါတယ္ဘုရား" ပဲၾကားေနရတယ္။

သူ႕သတ္သမားေတြက ဗုဒၶဘုရားနဲ႔ညီဖြါးအာနႏၵာကုိ သက္ေသထားတဲ့ သူ႕အသံၾကားရေတာ့ မသတ္ရဲေတာ့ဘူး၊ ဘုရင့္ေရွ႕ေမွာက္ အေၾကာင္းစုံ တင္ျပလာတယ္၊ ေန၀င္ဆည္းဆာ ညေနခ်မ္းအခါေလးမွာပဲ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္ကုိ ရွင္ဘုရင္ကိုယ္တုိင္ လုိက္ျပီ ျမတ္ဗုဒၶကို ေလွ်ာက္တယ္၊ အရွင္ဘုရား သူခုိးေတြျမိဳ႕တြင္း ေျမေအာက္ ဥမင္လုိင္ဂူမွတဆင့္ မေန႔ညမွာ ၀င္ေရာက္ျပီး ေရႊေငြေတြခုိးယူတယ္၊ ဒီမနက္ ေျခရာခံဖမ္းေတာ့ ဒီလယ္သမားကို မိတယ္၊ အခုေသဒဏ္က်ေနသူမုိ႔ သတ္အံ့ဆဲဆဲ အရွင္ဘုရားနဲ႔အာနႏၵာေျပာစကားကုိ သက္ေသထားျပီး ေျပာဆုိလာတယ္၊ ဟုတ္မဟုတ္အေၾကာင္းစုံသိခ်င္လွတယ္တဲ့။

အမွန္ေတာ့ လယ္သမားမွာ အျပစ္မရွိပါ၊ သူခုိးေတြက ခုိးယူျပီးေ၀စုခြဲပါတယ္၊ တစ္ေယာက္က သူခုိးထဲမွသူခုိးလုပ္တယ္၊ အသျပာတစ္ေထာင္ထုပ္ကို က်န္သူေတြ မျမင္ေအာင္ ပုိခုိးထားျပီး အေျပးမွာ က်က်န္ခဲ့တာပါ၊ ျမတ္ဗုဒၶက ၾကိဳျမင္တယ္၊ ကရုဏာေမတၱာနဲ႔ ေစာင့္ေရွာက္လုိလုိ႔ နံနက္ပိုင္းမွာ အာနႏၵာနဲ႔ လယ္ေတာသြားခဲ့တာပါ၊ အခုေတာ့ ျမင္တဲ့အတုိင္းျဖစ္လာေတာ့ အမ်ားအတြက္ အျမင္ရွင္းစရာ သက္ေသျဖစ္ရတယ္၊ ဘုရင္လဲ အေၾကာင္းစုံသိေတာ့ လယ္ထြန္ေယာက်ၤားကို လြတ္ျငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ေပးလုိက္တယ္။

ဗုဒၶက ဓမၼလက္ေဆာင္ထပ္ေပးလုိက္တယ္၊ ကံသုံးပါးေၾကာင့္ မ်က္ရည္စက္လက္ ပူေလာင္ေသာကေနာင္တေရာက္ရရင္ အဲဒီအမွဳသည္ မေကာင္းဘူးတဲ့။ က်န္တဲ့သူေတာ့ မသိဘူး၊ လယ္သမားေလးမွာ ျမတ္ဗုဒၶအေပၚ ၀မ္းသာျခင္း ေက်းဇူးတင္ျခင္းနဲ႔အတူ အသိဉာဏ္မွာ ဆင့္ကဲဆင့္ကဲ တက္သြားလုိက္တာ အယူမွား အသိမွား အယုံမွား အမွတ္မွားေတြ တိမ္ကင္းစင္တဲ့ လျပည့္ညလုိ ကင္းေ၀းသြားတယ္၊ ၾကည္လင္သြားတယ္၊ သူ႕စိတ္မွာလဲ ေအးခ်မ္းမွဳ အျငိမ္းဓာတ္တစ္ခု ေရာက္ရွိရရွိသြားခဲ့တယ္။
----------
ဟုတ္ပါတယ္၊ တကယ္ေတာ့ ေငြဆုိတာ ေျမြၾကီးပါ၊ အဆိပ္ျပင္းလွတယ္၊ ပကတိေျမြေပါက္ရင္ ေသရင္ေတာ့ တစ္ဘ၀ပဲ ေသႏုိင္တယ္၊ ဒုကၡေပးႏုိင္တယ္၊ ေငြဆုိတဲ့ ေျမြကသံသရာအဆက္ဆက္ ဒုကၡမ်ားစြာ ဆုိးက်ိဳးေတြခံစားရႏုိင္တယ္၊ သူ႕မွာေဆြမ်ိဳး သားခ်င္း မိဘ ညီအစ္ကို ေမာင္ႏွစ္မ သူငယ္ခ်င္း မိတ္ေဆြ မရွိဘူး၊ ဂရုမထားႏုိင္ဘူး၊ ေျမြေပါက္လုိ႔ငုိခဲ့ရ အပူသည္ဘ၀ အမွားေနာင္တ ဒုကၡေရာက္ခဲ့ရတဲ့သူေတြ ဘယ္ေလာက္ရွိေလမလဲ၊ ေနာင္လဲ ဘယ္ေလာက္မ်ားရွိအုန္းမလဲ။ မရုိးသားရင္ပဲျဖစ္ျဖစ္ မသုံးစြဲတတ္ရင္ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ေဆးမျဖစ္ပဲ ေဘးျဖစ္သြားႏုိင္တယ္၊ လူေတြအတြက္ေတာ့ မသိ၊ ရဟန္းအတြက္ေတာ့ ေငြဟာအဆိပ္ျပင္းတဲ့ေျမြေဟာက္ၾကီးပါ၊ မင္းကြန္းဆရာေတာ္ကလဲ ေျမြေပါက္မခံရဖုိ႔ ကိုင္တြယ္တတ္ဖုိ႔ မွာသြားတာေလးလဲ မွတ္မိထားေတာ့ ဆင္ျခင္စရာစဥ္းစားစရာ သတိထားစရာေတြပါ၊ ျမတ္ဗုဒၶကေတာ့ ညီဖြါးအာနႏၵာကို ေျပာဘူးတယ္၊ ေငြဆုိတာ အဆိပ္ျပင္းတဲ့ေျမြၾကီးတဲ့ေလ။

က်မ္းကိုး။ (ဓမၼ၊႒၊၁၊၃၀၄။)

အေမသည္ ရန္ျဖစ္တာကို မၾကိဳက္ပါ

ငယ္က အေမက ညီအစ္ကိုေတြ ရန္ျဖစ္ရင္ အျမဲေျပာတယ္။ နင္တုိ႔က သူမ်ားနဲ႔မွ ေကာင္းၾကတာ တည့္ၾကတာ၊ ညီအစ္ကုိခ်င္းခ်င္း အျမဲရန္ျဖစ္ၾကနဲ႔ တည့္ေအာင္ကိုး မေနႏုိင္ၾကဘူး၊ မေပါင္းႏုိင္ၾကဘူးတဲ့။ အေမ့ေစတနာက တစိမ္းေပၚေတာင္ ေကာင္းႏုိင္ေသးရင္ ညီအစ္ကို ခ်င္းခ်င္းဘာလုိ႔ မေကာင္းႏုိင္ရမွာလဲ၊ သူမ်ားအေပၚမွာေတာင္ ခ်စ္ခင္ႏုိင္ေသးရင္ ညီအစ္ကိုခ်င္းခ်င္းေပၚ ဘာလုိ႔ မခ်စ္ႏိုင္ရမွာလဲ၊ သူမ်ားအေပၚ အထင္ၾကီးေလးစား ဆက္ဆံႏုိင္ေသးရင္ ကိုယ့္ညီအစ္ကိုရင္းခ်ာေတြေပၚမွာ ဘာျဖစ္လုိ႔ မေလးစားႏုိင္ရမွာလဲ၊ သူမ်ားအေပၚ ရွိတာေကၽြးတည္ခင္း ဧည့္ခံႏုိင္ေသးရင္ ညီအစ္ကိုခ်င္းခ်င္း ဘာျဖစ္လုိ႔ မေကၽြးခ်င္ မေပးခ်င္ရမွာလဲ၊ သူမ်ားအေပၚ ကူညီႏုိင္တဲ့ ေစတနာ ထားႏုိင္ေသးရင္ ကုိယ့္ညီအစ္ကိုခ်င္းေပၚမွာ ဘာျဖစ္လုိ႔ မကူညီခ်င္မွာလဲဆုိတာမ်ိဳးပါ။

ျပန္ေတြးရင္လဲ အေမေျပာတာ ဟုတ္တယ္၊ အစပထမွာေတာ့ ညီအစ္ကိုေတြက အစ္ကိုသြားတဲ့လမ္းဆုိ ညီကမသြားဘူး၊ ညီသြားတဲ့လမ္းဆုိ အစ္ကုိက မလုိက္ခ်င္ဘူး၊ အခ်င္းခ်င္း အထင္ကိုး မၾကီးတဲ့ သေဘာပဲ၊ ထမင္းလက္ဆုံစားရင္ေတာင္ အေမအေဖက ဒုိင္လူၾကီးလုပ္ရတယ္၊ ကုိယ္ကေတာ့ အေဖ့ကို ပိုေၾကာက္တယ္၊ အေမ့ကို ပိုခ်စ္တယ္၊ အေဖက သားသမီးကို ခ်စ္ေပမဲ့ ခ်စ္ရာက ႏွစ္ရာ မေရာက္ေအာင္ ေနတတ္ေျပာျပတတ္တယ္၊ အျပစ္ေတြလုပ္မိရင္ အားမနာတမ္းရုိက္တယ္၊ သားေတြ ဆုိးရင္ မိဘေတြ ရင္က်ိဳးမ်က္ႏွာပ်က္ရမွာကို အေဖကလဲ မလုိလားပါဘူး၊ အေမကေတာ့ သားေတြေပၚမွာ အျမဲဖာေထးျပီး အေဖမရုိက္ျဖစ္ေအာင္ ေျပာတယ္၊ အေဖရုိက္ရင္လဲ သူကေငးၾကည့္သနားေနတတ္ေလ့ရွိတယ္၊ အေမ့မ်က္ႏွာမွာေတာ့ အဓိပၸါယ္မ်ားစြာနဲ႔ပါ၊ သူလဲနာက်င္သလုိခံစားမိမွာပါ၊

တကယ္ေတာ့ အေဖဆုံးမတာလဲ မလြန္ဘူးေလ၊ စရုိက္ေတြစုံတဲ့ သားေတြၾကားမွာ မိဘျဖစ္ရတာလဲ ရင္ေမာစရာပဲလုိ႔ ျပန္ေတြးရင္ စိတ္မေကာင္းေတာင္ ျဖစ္မိတယ္၊ ထမင္း၀ုိင္းမွာ စကားမ်ား ရန္ျဖစ္တာက ရုိင္းပါတယ္၊ ျဖစ္ဆုိ လူစုံတဲ့အခ်ိန္ကလဲ အဲဒီအခ်ိန္ေလးရွိတာ၊ မိသာစု ငါးေယာက္ဆုံေတြ႕တဲ့အခ်ိန္ဟာ ထမင္းစားတဲ့အခ်ိန္ပဲေလ၊ ထမင္းကိုေတာ့ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ စုံညီမွ အတူတူစားၾကတာပါ၊ ဒါကေတာ့ တကယ္ခ်စ္စရာေကာင္းတဲ့ မိသားစုထမင္း၀ိုင္းေလးပါ၊ ထမင္းစာရင္ စားဦးစားဖ်ားကုိေတာ့ အေဖအေမပန္းကန္ထဲ သူ႕ထက္ငါ အရင္ဦးခ်ျပီးမွ စားၾကပါတယ္၊ ဒါကေတာ့ လိမၼာတယ္ေျပာရမွာပဲ။

ဒါေပမဲ့ မတည့္အတူေန ျဖစ္ခဲ့ရတဲ့ ညီအစ္ကုိေတြပါ၊ တစ္ေယာက္အျပစ္ မေက်နပ္ခ်က္ကို အေဖ အေမကို ၀ုိင္းၾကီးပတ္လည္ ထမင္းစားရင္း တုိင္ၾကတာဆုိေတာ့ အေဖ အေမက ဒါကိုလုံး၀ မၾကိဳက္ပါဘူး၊ ခ်စ္ခင္စဖြယ္ လိမၼာယဥ္ေက်းျဖစ္ေစခ်င္တာပါ၊ ေျပာေစခ်င္ ေနေစခ်င္ စားေစခ်င္တာပါ၊ အေမက သိမ္သိမ္ေမြ႕ေမြ႕ဆုိဆုံးမတတ္တယ္၊ အက်ိဳးသင့္အေၾကာင္းသင့္ ေျပာျပတယ္၊ စကားလုံးကိုပဲ ထိေရာက္တဲ့ လက္နက္အျဖစ္ အသုံးျပဳတယ္၊ ေနာက္ကြယ္မွာေတာ့ အက်ိဳးလုိလားတဲ့ ေမတၱာေတြနဲ႔ပါ၊ ဒုကၡမေရာက္ေစခ်င္တဲ့ ကရုဏာေတြနဲပါ။ အေမက အသုံး၀င္သူေတြ ျဖစ္ေစခ်င္တယ္ေလ။

ေ၀းေနရတဲ့ အခ်ိန္ေတြမွာ မိခင္ေမတၱာစကားေတြကုိ နားထဲၾကားေယာင္မိတုိင္း ဟုတ္မွန္ေၾကာင္း သက္ေသထူမိတယ္၊ ေနာက္ပိုင္းမွာ အေမခဏခဏေျပာဆုိ ဆုံးမေတာ့လဲ ညီအစ္ကိုေပၚမွာလဲ ေမတၱာေတြထားတတ္လာတယ္၊ အမ်ားေပၚလဲ ေမတၱာထားတတ္လာတယ္၊ ကိုယ္ယုံၾကည္ရာ ရွင္သန္ၾက ရုန္းကန္ၾက လုပ္ကိုင္ၾကရလဲ ေ၀းေနတဲ့ ညီအစ္ကိုေတြကိုေတာ့ ဖုန္းဆက္လုိ႔ ေမးမိပါတယ္၊ ညီအစ္ကုိေတြၾကားမွာ ေမတၱာေတြ မပ်က္ခဲ့ေတာ့ပါဘူး၊ ဒါလဲ အေမေျပာသလုိပါပဲ၊ က်င္လည္ရာလူ႕ပတ္၀န္းက်င္မွာ တစိမ္းေတြနဲ႔ေတာင္ ညီအစ္ကိုရင္းခ်ာ ေနႏုိင္မွေတာ့ ကိုယ့္ညီအစ္ကုိရင္းခ်ာေတြ တ၀မ္းတည္းဖြါးေတြေပၚမွာ ေမတၱာ ကရုဏာဆက္သြယ္ထားႏုိင္တဲ့ သေဘာပါ။

ဟုတ္ပါတယ္ သူမ်ားအေပၚမွာေတာင္ ေကာင္းႏုိင္ေသးရင္ မိသာစု ညီအစ္ကုိ ေမာင္ႏွစ္မေတြေပၚမွာလဲ ေကာင္းႏုိင္ရမွာပါ၊ ဘယ္လုိအေျခမ်ိဳးမွာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ အစ္ကုိ ညီေမာင္ႏွစ္မစတာေတြဟာ မကင္းစေကာင္း မမုန္းစေကာင္းတဲ့ မိခင္ဖခင္တုိ႔ ေမတၱာလက္ေဆာင္ေတြပါ။ ေ၀းေ၀းနီးနီး ခ်စ္ခ်စ္ခင္ခင္ ေမတၱာမွ်မွ် ေနတတ္ ဆက္ဆံၾက ေျပာဆုိၾကရင္ တကယ္ေပ်ာ္စရာ ေကာင္းသလုိ ေက်နပ္စရာလဲ ေကာင္းပါတယ္၊ မေက်နပ္တဲ့ မာန အတၱ ေဒါသေတြကုိ ဆရာတင္မွားၾကလုိ႔ ခ်စ္စရာညီအစ္ကို ေမာင္ႏွစ္မၾကားမွာ အဟန္႔အတား ျဖစ္ေနရတာပါ၊ ကိုယ့္စိတ္ ကိုယ္ျပင္ျပီး ေျဖးေျဖးခ်င္းေလွ်ာ့ခ်လုိက္ရင္ ေမတၱာေၾကာင့္ပဲ peace ကရလာမွာပါ။

ဒီေန႔ေတာ့ အေမေျပာတဲ့ နင္တုိ႔က သူမ်ားနဲ႔မွ ေကာင္းၾကတာ တည့္ၾကတာ၊ ညီအစ္ကုိခ်င္းခ်င္း အျမဲရန္ျဖစ္ၾကနဲ႔ တည့္ေအာင္ကိုး မေနႏုိင္ၾကဘူး၊ မေပါင္းႏုိင္ၾကဘူးဆုိတဲ့ စကားကို ဉာဏ္ရွိသေလာက္ နယ္ပယ္စုံေအာင္ စဥ္းစားမိ ဆန္းစစ္ေနမိပါေတာ့တယ္။